Ga verder naar hoofdcontent

Wat leren we over de personen die al eeuwenlang in de reliekschrijnen worden bewaard? Ontdek de bijzondere wereld van de relieken.

Bijzonder, cultuur, Historiek, Kennis, Rouw

Wat leren we over de personen die al eeuwenlang in de reliekschrijnen worden bewaard? Kijk mee over de schouders van de wetenschappers en ontdek de bijzondere wereld van de relieken.

Programma

  • 19u00 – Welkom
  • 19u15 – Liesbeth den Besten
  • 20u00 – Pauze
  • 20u30 – Jeroen Reyniers
  • 21u15 – Afsluiten met een glaasje wijn of iets fris


Praktisch

  • Datum – Donderdag 4 mei 2023
  • Locatie – Elfde Liniestraat 25, 3500 Hasselt
    (Auditorium Gebouw G, PXL-MAD)

Alle inschrijvingen en info via Barbara.drieghe@sereni.be.

Liesbeth den Besten zal een Engelstalige lezing brengen.

Grief and remembering are private and communal emotions. In the late 18th, during the 19th and well into the 20th century wearing mourning jewellery was a generally accepted way to show that you mourned the death of a loved one. Together we commemorate the victims of wars, and other disasters. At the end of October until Armistice Day on November 11, we will see poppy pins popping up on the lapels of many people as a sign of public mourning. The 4th of May – today – is an important day in the Netherlands. Differently from the countries around us, on this day the Dutch commemorate the victims of the second World War and other wars (such as the colonial war in Indonesia, 1945-1949). The 4th of May therefore is a loaded day, when I would normally go to a commemoration at 8 o’ clock in the evening.This evening here in Hasselt, I will talk about public and private ways of dealing with death and memory and how jewellery plays a role in this. The history of mourning jewellery will be discussed as well as the question of how contemporary jewellery deals with death.

BIO Liesbeth:
Liesbeth den Besten (Amsterdam) is an art historian who is working in the field of crafts and design, especially contemporary jewellery. She has curated exhibitions In the Netherlands and abroad. From 1992 – 2016 she worked for the Françoise van den Bosch Foundation www.francoisevandenbosch.nl. She is regularly invited as a speaker on international symposia, and has taught at different art schools. She is one of the initiators of MASieraad Hasselt-Amsterdam (since 2021). Her main interest is doing research and writing. She is the author of many articles, publications and chapters in books, and of On Jewellery, a compendium of international contemporary art jewellery (Arnoldsche 2011). As a writer and critique, she is especially interested in the role of jewellery as non-verbal communication, as an expression of love, power, belief, commitment, submission and faith, within our own times and history. This is reflected in her extending collection of contemporary jewellery, as well as 19th century Dutch regional jewellery, and 18th and 19th century international sentimental and mourning jewellery.

BIO Jeroen:
Rouwen, eren en vereren. De beenderen en reliekschrijnen van heiligen in het laboratoriumNa de dood willen we iets tastbaars van een dierbare overledene bij ons houden. Dat is iets dat we al eeuwenlang doen. De voorbije eeuwen waren de mensen in onze regio geloviger en keken ze zelfs op naar heiligen. De stoffelijke resten (relieken) van deze heiligen werden bijgehouden en in kerken aan de gelovigen en pelgrims getoond. In tijden van nood zocht je die heiligen op en probeerde je via het bidden de heilige om hulp te vragen. De beenderen werden vaak in rijkelijk textiel ingewikkeld en in de mooiste kisten (reliekschrijnen) uitgestald. De voorbije jaren zijn vele relieken en reliekschrijnen aan een materiaaltechnische studie onderworpen. Kunsthistoricus Jeroen Reyniers kreeg daarbij de kans om enkele projecten te begeleiden en werkte daarbij samen met het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium (KIK).
Wat leren we over de personen die al eeuwenlang in de reliekschrijnen worden bewaard? Hoe is die heilige gestorven en hoe heeft men doorheen de jaren telkens geprobeerd de beenderen zo mooi en modern mogelijk aan te kleden? Kijk mee over de schouders van de wetenschapper en ontdek de bijzondere wereld van de relieken.