Ga verder naar hoofdcontent

Op woensdag 9 november stelt Barbara Raes een selectie van kortfilms voor, een samenwerking tussen Sereni en Kortfilm.be. Verstopte rouw mist aandacht omdat er groot gebrek is aan maatschappelijke ondersteuning om er mee om te gaan. De rituelen die volgen op zo’n verlies leggen uitdagingen bloot voor onze toekomst. 

Bijzonder, cultuur, Historiek, Kennis, Rouw

Bestel je ticket

Op woensdag 9 november stelt Barbara Raes een selectie van kortfilms voor, een samenwerking tussen Sereni en Kortfilm.be. Verstopte rouw mist aandacht omdat er groot gebrek is aan maatschappelijke ondersteuning om er mee om te gaan. De rituelen die volgen op zo’n verlies leggen uitdagingen bloot voor onze toekomst. Barbara Raes onderzoekt nieuwe mentale en fysieke ruimtes voor afscheidsrituelen. In 2018 was ze gastcurator van Theater Aan Zee waarvoor ze het rouwritueel Zon dag kind ontwikkelde, en in 2019 cureerde ze samen met Colin Van Eeckhout het programma Amen & Beyond in Kunstencentrum Vooruit. Raes richtte Beyond The Spoken op, een werkplaats voor niet-erkend verlies waar ze afscheidsrituelen creëert voor de grote en kleine kantelmomenten in het leven.


Woensdag 9 november 2022
Barbara Raes
Kunstencentrum Buda, Kortrijk


19u45 Ontvangst
20u15 Films
21u15 Nagesprek in de foyer

inschrijven via ontroerd.be

Goodbye Golovin – Mathieu Grimard – 2019 – Canada, Oekraïne
Een zestienjarig meisje is naar het ziekenhuis gekomen om het lichaam van haar moeder te identificeren. Vanwege haar jonge leeftijd wordt ze niet in het Voor Ian Golovin is de dood van zijn vader de kans op een nieuw leven buiten zijn geboorteland. Terwijl hij zich voorbereidt om te vertrekken en afscheid te nemen van zijn zus, wordt hij gedwongen zijn beslissing onder ogen te zien. Waarom vergeet hij zo snel wat hij achterlaat?

Still © Goodbye Golovin (Mathieu Grimard, 2019) 

There Is Exactly Enough Time – Oskar Salomonowitz, Virgil Widrich – 2021
Oskar Salomonowitz, de twaalfjarige zoon van de filmmakers Anja Salomonowitz en Virgil Widrich, had al 206 tekeningen gemaakt voor een flipboek toen hij verongelukte. Een irrationeel einde waar zijn vader een kleine maar logische verderzetting tegenover stelde. De film houdt een evenwicht tussen vreugde en verlies, de aan- en afwezigheid van het onderwerp vallen samen. 

Still © There Is Exactly Enough Time (Oskar Salomonowitz, Virgil Widrich – 2021)


Love, Dad – Diana Cam Van Nguyen – 2021 – Tsjechië
Diana was elf toen haar vader een jaar in de gevangenis zat. Ze konden niet samen zijn, maar haar vader schreef haar veel liefdevolle brieven. Gesteund door papa’s liefdesbrieven uit het verleden, probeert Diana opnieuw contact met hem te zoeken en te accepteren dat ouders soms dingen doen die je niet begrijpt. 

Still © Love, Dad (Diana Cam Van Nguyen, 2021)


Yaren en de zon – Renate Raman, Joren Slaets – 2021 – België
Het is zomer en de tienjarige Yaren vertrekt op kamp. Ze is wat zenuwachtig, want dit is niet zomaar een kamp. Ze gaat naar een kamp voor
kinderen die allemaal een belangrijk persoon in hun leven hebben verloren. 

Still © Yaren en de zon (Renate Raman, Joren Slaets, 2021)


Give Up the Ghost – Zain Duraie – 2019 – Jordanië, Zweden, Duitsland 
Salams droom om moeder te worden valt uiteen wanneer ze ontdekt dat het onmogelijk is om met haar man een kind te krijgen.

Still © Give Up the Ghost (Zain Duraie, 2019) 

Watermelon Juice (Suc de Sindria) – Irene Moray – 2019 – Spanje
Op vakantie in Catalonië delen Bàrbara en Pol een huis met vrienden. In de zwoele zomerhitte, verstrengeld in elkaars lichaam, doen ze wat koppels doen bij zo’n weer. Alleen is er duidelijk iets mis. Met een lach en een traan gaan ze hoopvol, stap voor stap, de confrontatie aan met een onverwerkt trauma.

Still © Watermelon Juice (Suc de Sindria)(Irene Moray, 2019)